Τετάρτη, 2 Απριλίου 2014

ΕΜΚΕΘΙ: Το ΥΠΠΟ αδιαφορεί για το ελεύθερο θέατρο

Η Ένωση Μη Κερδοσκοπικών Θιάσων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και προσπαθεί να επιβιώσει.
Υπάρχει μέλλον για τα μικρομεσαία θέατρα της πόλης; Αν η κρίση τείνει αμείλικτη να εξαφανίσει την, μικρής κλίμακας, επιχειρηματικότητα, το θέατρο δυστυχώς δεν αποτελεί εξαίρεση. Η Ένωση Μη Κερδοσκοπικών Θιάσων (ΕΜΚΕΘΙ) που επί της ουσίας συσπειρώνει τα θέατρα αυτού του ενδιαφέροντος (για την ώρα αριθμεί 85 θιάσους – μέλη) συνεχίζει τις διεκδικήσεις της, σε μια εποχή που ο πολιτισμός βρίσκεται στο απόλυτο περιθώριο της κρατικής μέριμνας.
Μετά την καθοριστική συμβολή της στον αγώνα κατά του σφραγίσματος των θεάτρων της Αθήνας, η ΕΜΚΕΘΙ προαναγγέλλει μια διημερίδα στα τέλη του Απριλίου (26 & 27/4), ως πρώτο βήμα για τη χάραξη των επικείμενων δράσεών της και την εξασφάλιση της επιβίωσης των θεατρικών κοιτίδων που εκπροσωπεί.

Main_ipourgeio-politismou-aftodioikisi

Η γνωστή σκόπελος σ’ αυτή τη μάχη είναι η αποχή του υπουργείου Πολιτισμού από τον θεσμό των επιχορηγήσεων, θεσμός που έχει παγώσει στο κονδύλι της σεζόν 2011-2012, αφού έχει αποπληρωθεί μόνο το ¼ του ποσού σε 28 από τους 60 θιάσους που επιχορηγούνται. Κι ενώ το υπουργείο χρονοτριβεί κερδίζοντας μια ακόμα θεατρική περίοδο, συμβαίνει το άλλο παράλογο: οι θίασοι έχουν ήδη φορολογηθεί για τα χρήματα που δεν έχουν ποτέ λάβει! Αυξάνοντας έτσι τα έξοδα κάνοντας ακόμα πιο ορατό τον κίνδυνο του κλεισίματός τους. «Δεν μπορούμε να δεχτούμε το επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν χρήματα για τον πολιτισμό – απλώς δεν υπάρχουν για όλους. Αλλιώς δεν θα δίνονταν τόσες δεκάδες εκατομμύρια για τα χρέη του Μεγάρου Μουσικής. Γι’ αυτό και δεν θα υποστείλουμε τη σημαία των απαιτήσεών μας. Αισθανόμαστε εξαπατημένοι από το Υπουργείο Πολιτισμού» σημείωσε ο σκηνοθέτης και επικεφαλής του χώρου «Beton 7», Πέρης Μιχαηλίδης
Την κατάσταση περιπλέκει ο πρόσφατα ψηφισθείς νόμος για τη λειτουργία των θεάτρων δημιουργώντας προβλήματα αντί να τα λύνει. Όπως καταγγέλλουν τα μέλη του ΕΜΚΕΘΙ, ο νόμος ερμηνεύεται κατά το δοκούν από τις υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων, χωρίς να εκδίδονται τελικά νόμιμες άδειες. «Ας μην λέμε ότι δεν χαράσσεται πολιτική για το θέατρο• απεναντίας υπάρχει και με συγκεκριμένη στόχευση. Είναι σαφής η επιδίωξη να περάσουν τα θέατρα στα χέρια λίγων και να απαξιωθούν οι μικρές σκηνές» τόνισε η ηθοποιός Λίλα Καφαντάρη, μέλος του ΔΣ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.
Παρά τα επίμονα αιτήματα να συζητήσουν με τον υπουργό Πολιτισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο από το καλοκαίρι του 2013, η συνάντηση της Ένωσης μαζί του έγινε μόλις στα τέλη Φεβρουαρίου, αμέσως μετά τα επεισόδια στο συνέδριο του Μεγάρου Μουσικής. Ούτε και τότε ωστόσο υπήρξε σύγκλιση απόψεων ή επί της ουσίας διάλογος.
Παρόλα αυτά, η ΕΜΚΕΘΙ έχει στην ατζέντα της διάφορες προτάσεις που δύναται να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των θεάτρων μικρής εμβέλειας. Εκτός από την αναμόρφωση του θεσμού των επιχορηγήσεων που όπως τόνισε η γραμματέας της ένωσης Αννίτα Δεκαβάλα εφαρμόζονται απαρέγκλιτα σε Ευρώπη και ΗΠΑ, εργάζονται πάνω στην εύρεση εναλλακτικών μορφών χρηματοδότησης: Κύρια αυτών είναι ο εκσυγχρονισμός του νόμου γύρω από την ιδιωτική χορηγία, η ένταξη των Μη Κερδοσκοπικών Θιάσων σε προγράμματα ΕΣΠΑ (κάτι που ως τώρα δεν εφαρμόζεται) αλλά και οι αλλαγές στον τρόπο φορολογίας τους. Είναι χαρακτηριστικό πως τα θέατρα σφυροκοπούνται φορολογικά καθώς έχουν συντελεστή φορολογίας 25% - κατά 5% υψηλότερο από των εταιριών κερδοσκοπικού χαρακτήρα – πληρώνουν ΦΠΑ 23% και ειδικό φόρο επί του εισιτηρίου 6.5%.

www.tospirto.net/Στέλλα Χαραμή
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...