Τρίτη 15 Απριλίου 2014

Ποιοι σκηνοθέτες κάνουν το ντεμπούτο τους στο φετινό Ελληνικό Φεστιβάλ

Αυτό το καλοκαίρι η σημαντικότερη διοργάνωση της χώρας ανανεώνει το δυναμικό της.
Ναι, το «νέο αίμα» ακούγεται κλισέ. Πώς αλλιώς όμως να διατυπώσεις ότι ήρθε η ώρα της επόμενης γενιάς του Ελληνικού Φεστιβάλ; Θα μπορούσες να πεις: A. Αυτό το καλοκαίρι η σημαντικότερη διοργάνωση της χώρας ανανεώνει το δυναμικό της. Β. Η φρέσκια ματιά στη σκηνή της Πειραιώς και της Επιδαύρου ως αισθητική, ως αντίληψη και κυρίως ως δημιουργική ανησυχία. Γ. Στις τριάντα και πλέον θεατρικές παραστάσεις που συγκροτούν το φετινό προγραμματισμό, σχεδόν οι μισές θα προκύψουν από σκηνοθέτες που εμφανίζονται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Δ. Φεστιβαλικό ντεμπούτο για 13 σκηνοθέτες του ελεύθερου θεάτρου…. Η’ απλώς θα μπορούσες να πεις τα ονόματά τους και να τους αφήσεις με τις καλοκαιρινές παραστάσεις τους να ακονίσουν τις προσδοκίες μας για το μέλλον.

Κατερίνα Ευαγγελάτου
Δοκιμάστηκε στο Εθνικό και στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με sold out επιδόσεις. Μέχρι το Μάιο, η σκηνοθεσία της στον «Καλό άνθρωπο του Σετσουάν» θα «πρωταγωνιστεί» στο θέατρο του Άουκσμπουργκ, την πατρίδα του Μπρεχτ, απ’ όπου και προσεκλήθη. Η ώρα του φεστιβάλ έρχεται μάλλον ως φυσική συνέχεια όπου θα καταπιαστεί με τον γνώριμό της και βραβευμένο συγγραφέα (Χρυσός δράκος) Ρόλαντ Σιμελπφένιχ, αυτή τη φορά με τον «Ιδομενέα», το μύθο του βασιλιά της Κρήτης. [20 - 22 Ιουλίου / Πειραιώς 260 (Δ)]

Δημήτρης Καραντζάς
Η πιο ραγδαία εξέλιξη νέου Έλληνα σκηνοθέτη που έχουμε υπόψη μας. Στα 26 του χρόνια έχει αναβιώσει ιστορικές παραστάσεις (Οδυσσεβάχ), έχει σκηνοθετήσει για το Εθνικό θέατρο ('Ετσι είναι αν έτσι νομίζετε), έχει καταπιαστεί με τον «δύσκολο» Δημήτρη Δημητριάδη για τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (Ο κυκλισμός του τετραγώνου) παράσταση που θα τον οδηγήσει και στην Αβινιόν, σε ένα από τα μεγαλύτερα θεατρικά φεστιβάλ της Ευρώπης. Η τελευταία κατάκτηση του Δημήτρη Καραντζά θα είναι η ωραία «Ελένη». Συνοδεία και πάλι του Δημητριάδη – μεταφράζει Ευριπίδη – κι ενός νεανικού σχήματος ηθοποιών κατεβαίνει στο θέατρο της Επιδαύρου. [5 Ιουλίου / Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου]

Έκτορας Λυγίζος
Περίπτωση κλιμακωτής ανόδου κι ο Εκτορας Λυγίζος που μετά την διάκρισή του και ως κινηματογραφιστής (θυμίζουμε πως έχει σκηνοθετήσει το διεθνώς πολυβραβευμένο «Αγόρι που τρώει το φαγητό του πουλιού») κατακτά και τις εγχώριες σκηνές. Το Φεστιβάλ Επιδαύρου μοιάζει με την κορύφωση αυτής της διαδρομής για το οποίο θα σκηνοθετήσει τον «Προμηθέα δεσμώτη» του Αισχύλου. Αν και έχει αναμετρηθεί και στο παρελθόν με το αρχαίο δράμα, θα είναι η πρώτη φορά που θα το κάνει για το μεγάλο κοινό των Επιδαυρίων. Στην πρωταγωνιστική ομάδα του θα συναντήσουμε, μεταξύ άλλων, τους Αννα Μάσχα, Στεφανία Γουλιώτη, Θάνο Τοκάκη. [12 Ιουλίου / Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου]

Κώστας Φιλίππογλου
«Παιδί» της περίφημης γαλλικής ομάδας Complicite, συνεργάτης θηρίων του παγκόσμιου θεάτρου όπως η Αριάν Μνουσκίν και ο Πίτερ Μπρουκ εξαργυρώνει την ευρωπαϊκή παιδεία του τόσο σε ερμηνευτικό όσο και σε σκηνοθετικό επίπεδο. Έχοντας χαρίσει στο αθηναϊκό κοινό ένα από τα διαμαντάκια της φετινής θεατρικής χρονιάς, τη σκηνοθεσία της «Τίρζα» προχωράει σε μια ακόμη πρόκληση: στον «Φιλοκτήτη», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου, μια από τις αραιά παιζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή. Άσοι στο μανίκι του ο Μιχαήλ Μαρμαρινός (ως Φιλοκτήτης) και ο Αιμίλιος Χειλάκης (ως Νεοπτόλεμος). [18 &19 Ιουλίου / Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου]

Δημήτρης Τάρλοου
Στην έδρα του, το θέατρο «Πορεία» παρουσιάζει σταθερά παραστάσεις που αξίζει να δει κανείς, ανήσυχες, ποιητικές κι ενίοτε πιο εγκεφαλικές. Αρκεί να θυμίσουμε τις πιο πρόσφατες: τον «Αμερικάνικο βούβαλο» και την «Ευρυδίκη». Παρά τα πολλά δείγματα γραφής του Δημήτρη Τάρλοου, είναι η πρώτη φορά που θα τον δούμε να σκηνοθετεί για το Φεστιβάλ Αθηνών. Η αφορμή πάντως είναι η πλέον κατάλληλη: ένα εμβληματικό έργο της νεοελληνικής λογοτεχνίας, «Η μεγάλη χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση (παππούς του Τάρλοου) που στοχεύει να αποδώσει μέσα από ένα μείγμα θεατρικής δράσης και κινηματογραφικής απεικόνισης. [14-17 Ιουλίου / Πειραιώς 260 (Η)]

Γιάννης Σκουρλέτης – Bijoux de Kant
Επικεφαλής μιας από τις πιο δραστήριες και παραγωγικές νέες ομάδες, των Bijoux de Kant, έχοντας δώσει παραστάσεις όπως τα «Είσαι σκοπός και γύρω σου χορεύουν τσοπανόσκυλα», «Στέλλα travel», «Πολιτισμός: Μια κοσμική τραγωδία», ο Γιάννης Σκουρλέτης της εικαστικής ματιάς δοκιμάζει φέτος το άλμα του Φεστιβάλ Αθηνών με το «Ραμόνα travel/η γη της καλοσύνης». Ένα ακόμα οδοιπορικό στον τόπο του Ρομαντισμού μέσα από το οποίο θα αναψηλαφήσει τα ίχνη που άφησε το «Λεωφορείον, ο πόθος» στα Βαλκάνια. Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη πρωταγωνίστριά του, ως άλλη Μπλανς Ντιμπουά. [5-8, 12 & 13, 18-21 Ιουνίου / Πειραιώς 260 (ΑΠΟΘΗΚΗ)]

Χρήστος Στέργιογλου
Το ερμηνευτικό του ταλέντο είναι τρόπαιο για πολλές παραστάσεις του πρόσφατου παρελθόντος, εντός κι εκτός Φεστιβάλ. Έγινε ισχυρό χαρτί  στα χέρια σκηνοθετών όπως οι Νίκος Μαστοράκης, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Γιάννης Χουβαρδάς, Γιάννης Κόκκος, Θόδωρος Τερζόπουλος, Νίκος Καραθάνος.  Το προσεχές καλοκαίρι μπαίνει ο ίδιος στη θέση του σκηνοθέτη μελετώντας αρχαία τραγωδία, τις «Ικέτιδες» του Αισχύλου. Πρωταγωνιστές του η νεανική ομάδα αποφοίτων του «Εμπρός». [22 & 23 Ιουλίου / Πειραιώς 260 (Ε)]

Θάνος Παπακωνσταντίνου
Ο δημιουργός του «Venison» που είχε ενθουσιάσει για την αισθητική του άποψη και τη σκηνοθετική ευφυΐα το 2012 σκηνοθετεί για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών• σε οικείο ωστόσο δραματουργικό περιβάλλον. Το καινούριο κείμενο του «σκοτεινού» Γιάννη Μαυριτσάκη θα είναι η πρώτη ύλη του, καθώς μιλά για την έλευση ενός νέου είδους που επωάζεται μέσα σε ανθρώπινα σώματα. Εκτός από τον ίδιο τον Παπακωνσταντίνου στη «Μετατόπιση προς το ερυθρό» θα πρωταγωνιστήσουν οι Αμαλία Μουτούση και Αλεξία Καλτσίκη. [6 & 7 Ιουλίου / Πειραιώς 260 (Η)]

Γιάννης Μόσχος
Από τους δημιουργούς που ‘ποτίστηκαν’ στην αυλή του «Αμόρε», που θήτευσαν στο πλευρό σκηνοθετών όπως ο Τάσος Μπαντής και ο Γιάννης Χουβαρδάς, ο Γιάννης Μόσχος καταπιάνεται με τον κόσμο του Τσέχοφ. Στην πρώτη του φεστιβαλική παρουσία κάνει ένα κολάζ από πρόσωπα του Ρώσου δραματουργού που προσπαθούν να δικαιώσουν την ύπαρξή τους. Στην παράσταση με τίτλο «Διασκεδαστικές ιστορίες περί θνητότητας» πρωταγωνιστούν οι Λυδία Φωτοπούλου, Εύη Σαουλίδου, Μιχάλης Οικονόμου, Αλέξανδρος Μυλωνάς. [18-20 Ιουλίου / Πειραιώς 260 (Ε)]
Βασίλης Μαυρογεωργίου
Το αγαπημένο παιδί του ελεύθερου θεάτρου τα τελευταία δέκα χρόνια, με την πολυσχιδή δραστηριότητα ως ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης δοκιμάζεται και στο Φεστιβάλ Αθηνών. Σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο θεατρικό ντοκιμαντέρ «Η ιστορία της αυτοθυσίας» που ερευνά την έννοια της αυτοθυσίας μέσα στο χρόνο και μέσα από τις μυθολογίες λαών, θρησκευτικές δοξασίες, επαναστάσεις και πολιτικά κινήματα. [30 Ιουνίου - 9 Ιουλίου / SKROW ΤHEATER]

Ιώ Βουλγαράκη
Η ρωσοτραφής δημιουργός που υπέγραψε την περσινή ατμοσφαιρική μεταφορά του έργου του Πούσκιν «Γλέντι στον καιρό της πανούκλας» –και με πρόσφατα δείγματα γραφής στο ΡΑΜΤ, το Ρώσικο Ακαδημαϊκό Νεανικό Θέατρο - στέφεται ξανά επικεφαλής της ομάδας «Πυρ». Αυτή τη φορά σκηνοθετεί τους «Ληστές», τη σπάνια παιζόμενη πολιτική, επική τραγωδία του Φρίντριχ Σίλερ για λογαριασμό του Φεστιβάλ Αθηνών. Μια τολμηρή διακήρυξη ελευθερίας εναντίον της τυραννικής και διεφθαρμένης κοινωνίας με πρωταγωνιστές τους Αργύρη Ξάφη, Γιώργο Γάλλο, Δημήτρη Ήμελλο, Δέσποινα Κούρτη.[9-12 Ιουλίου / Πειραιώς 260 (Ε)]

Σάββας Στρούμπος
Ένας από τους πιο αφοσιωμένους μαθητές του Θόδωρου Τερζόπουλου ως βοηθός των σκηνοθεσιών του και ηθοποιός στις παραστάσεις του τα τελευταία δέκα χρόνια και συνάμα ως επικεφαλής της ομάδας «Σημείο μηδέν» που δραστηριοποιείται δυναμικά από το 2009, κάνει το φεστιβαλικό του ντεμπούτο. Επιλέγει το προφητικό διήγημα του Φραντς Κάφκα «Στη σωφρονιστική αποικία» που περιγράφει το χρονικό της ποινής ενός καταδίκου που τιμωρείται βάναυσα χωρίς να γνωρίζει αν έχει διαπράξει αδίκημα…  [18-20 Ιουνίου / Πειραιώς 260 (ΑΠΟΘΗΚΗ)]
Έστερ Αντρέ Γκονζάλες
Η κοσμοπολίτισσα δημιουργός που δραστηριοποιείται από το 1990 ανάμεσα στο Μεξικό και στο Παρίσι, που μετράει μια δεκαετία θητείας στην περίφημη κολεκτίβα του «Θεάτρου του Ηλιου», εργάζεται στην Ελλάδα τα τελευταία οκτώ χρόνια με σημαντικότερο δείγμα γραφής της το πορτρέτο της Φρίντα Κάλο. Τώρα καταπιάνεται με το νέο έργο της Έλενας Πέγκα «Γυναίκα και λύκος», εμπνευσμένο από το «Κουκλόσπιτο» του 'Ιψεν, το οποίο και θα προσεγγίσει μέσα από τη φόρμα του σωματικού θεάτρου. [4-6 Ιουλίου / Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης]
www.tospirto.net/Στέλλα Χαραμή
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...