Τα σχέδια του οργανισμού για το υπόλοιπο 2014.
Πίτερ Μπρουκ και Βασίλης Παπαβασιλείου. Με ένα γίγαντα της παγκόσμιας τέχνης κι έναν πραγματικό διανοούμενο του ελληνικού θεάτρου το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά μπαίνει στην πιο ώριμη φάση του. Συμπληρώνοντας το πρώτο τετράμηνο λειτουργίας του υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Τάκη Τζαμαργιά δοκιμάζει σημαντικά ανοίγματα (από αυτά που θα ζήλευαν οργανισμοί όπως η Στέγη, το Μέγαρο Μουσικής και το Ελληνικό Φεστιβάλ) καθώς υποδέχεται τον Πίτερ Μπρουκ με την τελευταία του παραγωγή «Κοιλάδα των εκπλήξεων».
Η ομάδα του Μπρουκ έχει ήδη κάνει «απόβαση» στον Πειραιά και το Δημοτικό Θέατρο όπου κατά την «αυτοψία» της έκρινε ότι η σκηνή και ο εξοπλισμός της είναι ιδανική για να φιλοξενήσουν παραγωγές της αντίληψης του σημαντικότερου σκηνοθέτη της εποχής μας. Η μετάκληση της «Κοιλάδας» προγραμματίζεται για 29 Νοεμβρίου του 2014 και θα παρουσιαστεί για εννιά βράδια έως και 7 Δεκεμβρίου.
Νωρίτερα, το θέατρο του Πειραιά θα παρουσιάσει την πρώτη δική του μεγάλη παραγωγή, την κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι «Καβγάδες στην Κιότζα» σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. Σε ένα διάλλειμα της γενικής πρόβας - αφού η παράσταση κάνει πρεμιέρα απόψε - ο σπουδαίος δημιουργός μίλησε για τον πέμπτο Γκολντόνι της καριέρας του, για τη σχέση του με το Δημοτικό Θέατρο και την πόλη του Πειραιά. «Ο Πειραιάς μου δίνει την ευκαιρία για ένα μνημόσυνο και μια αναγέννηση. Είναι μεγάλη επιτυχία να μπορούμε να δουλεύουμε σήμερα στο χώρο που αντικατοπτρίζει την προσπάθεια των Ελλήνων να φτιάξουν αστικό πολιτισμό. Τα πρώτα θέατρα της Ελλάδας χτίστηκαν σε λιμάνια: στη Σύρο, στην Πάτρα, στον Πειραιά. Τα λιμάνια ήταν ο πυρήνας της αστικότητας. Άρα το θέατρο και το λιμάνι ήταν ιστορικά παράγοντες ενοποίησης της Ευρώπης, πριν καν ανακαλύψουμε εμείς την έννοια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και οι βασικότεροι φορείς αυτής της ενοποίησης ήταν οι θίασοι, οι θεατρίνοι, ανάμεσά τους κι ο Γκολντόνι που κυκλοφορούσαν στον ευρωπαϊκό χώρο».
Η νέα σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου βάζει, λοιπόν, και σημειολογικά το Δημοτικό Θέατρο σε δυναμικότερη τροχιά, την οποία θα ακολουθήσουν παραγωγές μέχρι τον Ιούνιο αλλά και την πολυαναμενόμενη μουσικοθεατρική παραγωγή στις αποβάθρες του ΟΛΠ «Η Τετράς του Πειραιά» σε σκηνοθεσία Λίνας Νικολακοπούλου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
Από τη νέα σεζόν δε, προγραμματίζει εκτός από την επίσκεψη του Μπρουκ, τα «Κόκκινα φανάρια» σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, καθώς και δύο ακόμα μεγάλες εσωτερικές παραγωγές (υπό την προϋπόθεση ότι θα ανανεωθεί η θητεία Τζαμαργιά): την «Γέρμα» του Λόρκα σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη και μια επιλογή ανάμεσα σε δύο έργα του Τένεσι Γουίλιαμς «Το γλυκό πουλί της νιότης» και τη «Λυσσασμένη γάτα» σε σκηνοθεσία του νυν διευθυντή του Δημοτικού.
Η επόμενη χρονιά αναμένεται να είναι κρίσιμη για την πορεία του θεάτρου αφού σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΠΑΝ Πειραιά Γιώργο Σιγάλα θα καταθέσει μετά τις δημοτικές εκλογές στο δήμαρχο της πόλης ώστε το Δημοτικό να περάσει σε καθεστώς Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου ή Ειδικών Συνθηκών προκειμένου να αυτονομηθεί διοικητικά. Την ίδια ώρα, έχει εξασφαλιστεί για τη λειτουργία της επόμενης σεζόν κονδύλι 1 εκατομμυρίου ευρώ αν και «στόχος μας είναι ο δήμος να καλύπτει τα πάγια έξοδα, της τάξεως των 750.000 ευρώ και οι πολιτιστικές δραστηριότητες να τροφοδοτούνται από τα έσοδα του ίδιου του θεάτρου».
Ήδη, τα μέχρι στιγμής στοιχεία αποδεικνύουν πως το ταμείο του Δημοτικού είχε ικανοποιητική πορεία. Όπως δήλωσε και ο Τάκης Τζαμαργιάς στη συνέντευξή του στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» η πληρότητα των φιλοξενούμενων παραστάσεων άγγιξε το 80%, αντλώντας σχεδόν το μισό του κοινού της από τη δεξαμενή των θεατών του Πειραιά.
www.tospirto.net/Στέλλα Χαραμή