Παρασκευή, 13 Ιουνίου 2014

«Ψευδοεξομολογήσεις»: Ιπέρ-οχη ακόμη και ως χήρα!

Με περισσότερες από ενενήντα ταινίες στο ενεργητικό της, δις βραβευμένη στις Κάνες και στη Βενετία και με ρόλους-φετίχ στο θέατρο, η τελευταία μεγάλη Γαλλίδα ντίβα Ιζαμπέλ Ιπέρ καταφθάνει στο Φεστιβάλ Αθηνών και στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών για να πρωταγωνιστήσει στην κωμωδία «Ψευδοεξομολογήσεις» του Μαριβό μαζί με τον περίφημο θίασο του παρισινού θεάτρου Οντεόν, στη στιβαρή σκηνοθεσία του μετρ Λικ Μποντί.




Η αντισυμβατική ιέρεια του γαλλικού κινηματογράφου, η 61χρονη Ιζαμπέλ Ιπέρ, έχει υπάρξει «μούσα» του Γκοντάρ κι έχει μείνει αξέχαστη ως «Μαντάμ Μποβαρί» στην ταινία του Σαμπρόλ, ως μία από τις «Οχτώ Γυναίκες» στην ταινία του Οζόν αλλά και ως «Δασκάλα του πιάνου» στην ταινία του Χάνεκε, ενώ έχει βραβευτεί δύο φορές στα φεστιβάλ της Βενετίας και των Κανών – στο τελευταίο μάλιστα διατέλεσε πρόεδρος της επιτροπής το 2009. Η Ιπέρ έχει βέβαια αφήσει εποχή και με τους θεατρικούς της ρόλους ως Μήδεια, Ζαν ντ’ Αρκ, Έντα Γκάμπλερ και Ορλάντο, ακόμη και στην «Ψύχωση 4.48» της Σάρα Κέιν ή στις «Δούλες» του Ζενέ (όπου συμπρωταγωνίστησε με την Κέιτ Μπλάνσετ ). Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών­, την έχουμε δει ως μαντάμ Μερτέιγ στο «Κουαρτέτο» του Χάινερ Μίλερ διά χειρός Ρόμπερτ Ουίλσον το 2007 και, βέβαια, ως Μπλανς Ντιμπουά στο «Ένα Λεωφορείο» του Κριστόφ Βαρλικόφσκι το 2010.

Είναι, λοιπόν, η τρίτη φορά που οι θεατρόφιλοι των Αθηνών θα θαυμάσουν αυτήν τη σπουδαία ηθοποιό, αλλά η πρώτη που θα τη δουν σε κωμωδία. Γιατί οι «Ψευδοεξομολογήσεις» του Μαριβό είναι μία από τις πιο διά­σημες και αριστοτεχνικά γραμμένες κωμωδίες του 18ου αιώνα. Κεντρική ηρωίδα είναι η πλούσια χήρα Αραμίντ. Ο ξεπεσμένος αριστοκράτης Ντοράντ ορκίζεται πως είναι βαθύτατα ερωτευμένος μαζί της. Προκειμένου, μάλιστα, να βρίσκεται κοντά στο αντικείμενο του πόθου του, αναλαμβάνει χρέη οικονόμου στις υπηρεσίες της Αραμίντ. Χάρη στα τεχνάσματα του Ντιμπουά, του πανέξυπνου πρώην υπηρέτη του και νυν θαλαμηπόλου της Αραμίντ, η πλούσια χήρα θα ερωτευτεί τελικά τον Ντοράντ και μάλιστα θα τον παντρευτεί παρά τις αντιρρήσεις του περιβάλλοντός της.



Το σεξ, το χρήμα και η ταξική πάλη φαίνεται πως ήταν εξίσου επίκαιρα θέματα το 1737, όταν οι «Ψευδοεξομολογήσεις» παίχτηκαν για πρώτη φορά – έκτοτε έχουν παρουσιαστεί από την Commedie Francaise πάνω από 600 φορές. Εμείς θα τις δούμε­ από τον θίασο του ξακουστού παρισινού θεάτρου Odeon, στη σκηνοθετική εκδοχή του Ελβετού Λικ Μποντί. Είναι η πρώτη φορά που έρχεται στην Ελλάδα ο διάσημος αυτός σκηνοθέτης του θεάτρου και της όπερας, ο οποίος υπήρξε μαθητής του θρυλικού Ζακ Λεκόκ, διάδοχος του Πέτερ Στάιν στη διεύθυνση του βερολινέζικου θεάτρου Σαουμπίνε κι ένας από τους πιο καταξιωμένους καλλιτεχνικούς διευθυντές του Φεστιβάλ Βιένης. 

Στη ραφιναρισμένη σκηνοθεσία του η δράση των «Ψευδοεξομολήσεων» παραμένει στο περιβάλλον ενός αστικού σαλονιού, αλλά δραπετεύει από το 18ο αιώνα κι εκτοξεύεται στον 21ο, διατηρώντας μεν την εκλεπτυσμένη της ατμόσφαιρα, ενδίδοντας όμως ελαφρώς στο μεταμοντέρνο ποπ. Οι κριτικές από το εξωτερικό, πάντως, περιγράφουν την Ιζαμπέλ Ιπέρ ως μια ιδανική­ Αραμίντ, παρομοιάζοντάς την ακόμη­ και με την Γκρέτα Γκάρμπο λόγω των σουρεαλιστικών γέλιων­ που τη συνταράσσουν όταν μαθαίνει πως ο Ντοράντ είναι ερωτευμένος μαζί της.


Η –κατά Μποντί– Αραμίντ είναι μια πολύ δυναμική γυναίκα, ικανότατη στη ρητορική, τη δικανική όσο και την… ερωτική τέχνη. Ντύνεται πάντα με σύνολα του οίκου Dior και διαθέτει μια τεράστια συλλογή από παπούτσια. Αρέσκεται επίσης στις ασιατικές πολεμικές τέχνες και είναι γενικά πολύ στιλάτη. Ο Λουί Γκαρέλ, ένας από τους πιο γοητευτικούς Γάλλους ηθοποιούς της νεότερης γενιάς –γνωστός κυρίως από την ταινία «Οι Ονειροπόλοι» του Μπερτολούτσι–, ο οποίος είχε παίξει τον γιο της Ιπέρ στην ταινία «Η μητέρα μου», εμφανίζεται τώρα στο ρόλο του επίδοξου εραστή της Ντοράντ. Από εκεί και πέρα, τα πάντα στο θέατρο του Μαριβό είναι θέμα γλώσσας. Οι λεκτικοί διαξιφισμοί των ηρώων είναι εξίσου γοητευτικοί με τα ερωτικά τους τεχνάσματα. Ειδικά λοιπόν οι γαλλομαθείς θεατές θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν στην εκφραστική κομψότητα του περίτεχνου ύφους του Μαριβό – το λεγόμενο «μαριβοντάζ». 

Οι «Ψευδοεξομολογήσεις» του Μαριβό θα παιχτούν στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 12-14/6 στα γαλλικά, με ελληνικούς υπέρτιτλους. Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου, στο πλαίσιο του προγράμματος «Ελλάς-Γαλλία Συμμαχία 2014». Προπώληση εισιτηρίων: www.greekfestival.gr

www.athinorama.gr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...