Δευτέρα, 28 Απριλίου 2014

Μπίζνες στο σανίδι - Ο νέος θεατρικός χάρτης της Αθήνας

Τρία θέατρα περνούν σε Ε.Κούρκουλα-Δ.Παναγιωτάκη και έξι στον Τ. Παπανδρέου

Στις 30 Ιουνίου 2014 εννέα θεατρικές σκηνές της Αθήνας θα αλλάξουν χέρια καθώς η μοναδική αυτού του μεγέθους θεατρική εταιρεία παραγωγής στη χώρα μας, η Ελληνική Θεαμάτων (ΕΛΘΕΑ), θα πάψει να υπάρχει. Παλλάς και Μικρό Παλλάς, Αλίκη, Χορν, Λαμπέτη, Πειραιώς 131, Κιβωτός, Αποθήκη και Εμπορικόν μοιράζονται.

Μπίζνες στο σανίδι - Ο νέος θεατρικός χάρτης της Αθήνας

Ο Τάσος Παπανδρέου, κουμπάρος στον γάμο της Ελένης Κούρκουλα και του Διονύση Παναγιωτάκη. Τώρα οι τρεις τους μοιράζονται τις εννέα θεατρικές σκηνές της Ελληνικής Θεαμάτων
 Η δικηγόρος Αρχοντούλα Παπαπαναγιώτου (το γραφείο της ειδικεύεται στο δίκαιο της πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας), που μαζί με τον σύζυγό της έχουν το 100% της ΕΛΘΕΑ, προχωρούν σε εκκαθάριση της εταιρείας, λύνοντας συναινετικά, όπως υπογραμμίζουν, τις μισθώσεις με τα θέατρα και τους συνεργάτες τους. Από τις εννέα σκηνές οι τρεις - Παλλάς, Αλίκη και Μικρό Παλλάς - περνούν στα χέρια του επιχειρηματίαΔιονύση Παναγιωτάκη και της συζύγου του Ελένης Κούρκουλα, ενώ για τα υπόλοιπα έξι επικρατέστερος είναι ο Τάσος Παπανδρέου, παραγωγός στον χώρο του θεάματος. Ένα ραντεβού που αναμένεται να γίνει αυτές τις ημέρες θα επισφραγίσει ή όχι τη συνεργασία που θα γίνει στο όνομα των δύο γιων του.

Ποιος πουλάει τα θέατρα;
Τα θέατρα δεν πωλούνται: ιδιοκτησιακά το Παλλάς, το Μικρό Παλλάς και το Αλίκη ανήκουν στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού και τη λειτουργία τους διαχειρίζεται η Τράπεζα Πειραιώς μέσω της θυγατρικής της εταιρείας Picar. Ωστόσο η Τράπεζα Πειραιώς αποτελούσε ως τώρα τον βασικό συνεργάτη της ΕΛΘΕΑ αλλά και τον αποκλειστικό συνομιλητή των επίδοξων διαδόχων, αφού χειρίζεται τις μισθώσεις των τριών σκηνών.

Από τα υπόλοιπα έξι θέατρα το ένα αποτελεί ιδιοκτησία του Τάσου Παπανδρέου (Πειραιώς 131), το οποίο ωστόσο είχε περάσει ως εκμετάλλευση στην ΕΛΘΕΑ. Το πιο πρόσφατο, το Λαμπέτη, έχει ιδιώτη ιδιοκτήτη και ο Τάσος Παπανδρέου έχει την επιχειρηματική  εκμετάλλευσή του, την οποία και είχε παραχωρήσει στην ΕΛΘΕΑ. Το Χορν ανήκει στον Πανάγιο Τάφο, ενώ η Αποθήκη, το Εμπορικόν και η Κιβωτός ανήκουν σε ιδιώτες.

Με 25 άτομα μόνιμο διοικητικό προσωπικό και 300 συνεργάτες - συντελεστές - καλλιτέχνες τη φουλ περίοδο (Σεπτέμβριος - Μάιος) η ΕΛΘΕΑ είδε τα θέατρά της να γεμίζουν μέσα στην κρίση. Και αν μειώθηκε ο τζίρος λόγω της μείωσης τιμών στα εισιτήρια, αυξήθηκαν οι θεατές και πολλαπλασιάστηκε η δυναμική της στον χώρο του θεάματος.

Η αποχώρηση
«Κλείνει ένας κύκλος για μένα» λέει η Αρχοντούλα Παπαπαναγιώτου, η οποία θα παραμείνει στη θέση της ως τις 30 Ιουνίου 2014. «Εδώ και έναν χρόνο έχω πάρει την απόφαση - δεν μπορούσα να συνεχίσω άλλο να σηκώνω όλο αυτό το επιχειρηματικό βάρος. Θα κρατήσω τον τομέα των πνευματικών δικαιωμάτων, που είναι και αντικείμενό μου».
Επισημαίνει δε ότι η δική της φιλοσοφία βασίστηκε κυρίως στους δημιουργούς, συγγραφείς και σκηνοθέτες όπως το δίδυμο Ρέππας - Παπαθανασίου, ο Θοδωρής Πετρόπουλος και τελευταίως ο Γιάννης Κακλέας. Ο Σταμάτης Φασουλής αποτελεί ξεχωριστό και καθοριστικό κεφάλαιο. «Είμαι πραγματικά ευγνώμων σε όλους τους συντελεστές, καθώς και στους ανθρώπους που μας στήριξαν, όπως συνέβη στις τελευταίες μας παραγωγές με τον Παναγιώτη Τρύφωνος, και κρατάω το κομμάτι των δικαιωμάτων»,μέσω του οποίου θα συνεχίσει να συνεργάζεται με αυτούς που θα την αντικαταστήσουν. Ενδιαμέσως θα κάνει ένα αποχαιρετιστήριο πάρτι, στις 19 Μαΐου.

Οι αφίξεις
Ο Διονύσης Παναγιωτάκης και η Ελένη Κούρκουλα αναλαμβάνουν επισήμως από 1ης Ιουλίου το Παλλάς, το Αλίκη και το Μικρό Παλλάς. «Η κίνηση αυτή είναι για μένα πρωτίστως επιχειρηματική και φυσικά καλλιτεχνική. Μπορεί το θέατρο στην αρχή να μη βγάζει λεφτά, μετά όμως μπορεί να είναι επικερδές» λέει βλέποντας την ως τώρα επιτυχημένη πορεία του τριπλού θεατρικού συμπλέγματος στο κέντρο της πόλης.«Στοχεύουμε στην ανάδειξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα κάθε θεάτρου»: το Μικρό Παλλάς με ένα πειραματικό στίγμα, το Αλίκη με τα μεγάλα θεάματα και το Παλλάς με τις απαιτητικές παραγωγές και - γιατί όχι; - τις μετακλήσεις από το εξωτερικό.

«Έχουμε τα θέατρα για δώδεκα (+12) χρόνια, οπότε ο ορίζοντας είναι μακρύς» λέει η Ελένη Κούρκουλα που έχει προσωπική εμπειρία (θέατρο Κάππα). «Γι' αυτό και δεν βιαζόμαστε. Θέλουμε να δώσουμε τη δική μας σφραγίδα με τις δικές μας παραγωγές που ουσιαστικά θα αρχίσουν το 2015. Θα σεβαστούμε την προσωπικότητα κάθε χώρου. Λέξη-κλειδί, η ποιότητα» τονίζει. Όπως, δηλαδή, είναι ένα κλασικό έργο με την υπογραφή ενός σημαντικού Έλληνα σκηνοθέτη ή μια ξένη παραγωγή. «Είμαστε όμως ανοιχτοί σε προτάσεις και τις περιμένουμε».

Με το ραντεβού σε εκκρεμότητα, ο Τάσος Παπανδρέου δεν έχει ακόμη «κλείσει» τη συμφωνία με την Τράπεζα Πειραιώς.

Η επανάληψη ορισμένων παραγωγών - «Αρσενικό και παλιά δαντέλα» και «Πράματα και θάματα» στο Παλλάς και στο Μικρό Παλλάς αντιστοίχως - θεωρείται δεδομένη, ενώ για το Αλίκη σχεδιάζεται μια νέα παραγωγή, πιθανότατα με τους συντελεστές των «Ψύλλων στ' αφτιά». Στα «σίγουρα» είναι και η επανάληψη του έργου «Άνδρες έτοιμοι για όλα» στο Λαμπέτη, καθώς και η συνεργασία του Δημήτρη Καταλειφού με το Εμπορικόν (επαναλήψεις και «Στέλλα Βιολάντη» του Ξενόπουλου). Ασαφές είναι το μέλλον του «Τρωικού Πολέμου», ενώ μετέωρες έχουν μείνει και οι συζητήσεις με τη Σοφία Σπυράτου για ένα θέαμα με τη Ζωζώ Σαπουντζάκη.

Από τη ΓΕΘΕΑ στην ΕΛΘΕΑ
Στα τέλη της δεκαετίας του '90 ο Τάσος Παπανδρέου (ως τότε δούλευε στον χώρο του κινηματογράφου με εισαγωγές ταινιών, συμμετοχή σε κινηματογραφικές εταιρείες και αίθουσες, τηλεοπτική εκμετάλλευση ελληνικών ταινιών), ο Κώστας Γιαννίκος (τότε στέλεχος στην τηλεόραση του Star και μετέπειτα πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Alter), ο Δημοσθένης Βαρδινογιάννης και η Αρχοντούλα Παπαπαναγιώτου (τότε νομική σύμβουλος και του Γιαννίκου και του Παπανδρέου) έφτιαξαν τη Γενική Θεαμάτων με επτά θέατρα: Μουσούρη, Ηβη, Χορν, Αποθήκη, Πειραιώς 131, Κιβωτός, Εμπορικόν. Έκαστος πήρε 30% και η μοναδική γυναίκα το 10%. Το 2004 αποχώρησε ο Τάσος Παπανδρέου και το πακέτο χωρίστηκε πλέον στα τρία. Έτσι τη σεζόν 2004-2005 πλέον τα θέατρα Ηβη και Μουσούρη πέρασαν στη νεοϊδρυθείσα Θεατρική Εστία των Δημοσθένη Βαρδινογιάννη και Πέτρου Φιλιππίδη και τα υπόλοιπα, μαζί με τα άρτι ανακαινισμένα Παλλάς, Αλίκη και το καινούργιο Μικρό Παλλάς, πέρασαν στην ΕΛΘΕΑ των Κώστα Γιαννίκου και Αρχοντούλας Παπαπαναγιώτου - από το 2011 μοναδική μέτοχος ήταν η τελευταία.

Εικασίες και απορίες
Η είδηση ότι η ΕΛΘΕΑ κλείνει φαίνεται ότι έκανε πολλούς να κινηθούν γρήγορα: ένας (άλλος) θεατρικός παραγωγός και ένας έμπειρος επιχειρηματίας από τον χώρο των media εκδήλωσαν ενδιαφέρον, αλλά τελικά τα θέατρα φαίνεται να περνούν στα χέρια παλιών γνωστών. Από τη μία ο Τάσος Παπανδρέου και από την άλλη ο Διονύσης Παναγιωτάκης, ο οποίος ήταν σταθερός συνεργάτης στις τηλεοπτικές - και όχι μόνο - παραγωγές του Παπανδρέου.


Πόσο κοστίζουν όλα αυτά; Κατά προσέγγιση και βάσει πληροφοριών οι παραγωγές των τριών θεάτρων στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού μπορεί να φθάνουν ετησίως στα 4 εκατ. ευρώ, αφού για το Παλλάς το κόστος μπορεί να φθάνει τα 3 εκατ. ευρώ. Οι παραγωγές των υπόλοιπων έξι σκηνών δύσκολα να ξεπερνούν τα 2 εκατ. ευρώ  ετησίως. Φήμες και εικασίες που θέλουν την ΕΛΘΕΑ να αφήνει οικονομική τρύπα πολλών μηδενικών διαψεύδονται από την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία ξεκαθαρίζει ότι ο ρόλος της στην όλη ιστορία είναι μόνο του ιδιοκτήτη.  

www.tovima.gr/Μυρτώ Λοβέρδου
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...